DIVERSE RACES 2025 IN DE VERKOOP BEKIJK ONS AANBOD

Formule 1 Hongarije 2025

Grand Prix Hongarije

  1. vr 01 augustus - zo 03 augustus 2025

    Tickets Grand Prix Hongarije

    Vanaf: € 49,00
  2. 5-daagse reis
    do 31 juli - ma 04 augustus 2025

    Hotel 4* F1 Hongarije 4 nachten 31 juli t/m 4 augustus 2025+circuittransfer per bus vrijdag/zaterdag/zondag

    Vanaf: € 639,00

2 producten

Formule 1-reis Hongarije Hungaroring

Boek eenvoudig en snel jouw F1-reis naar Hongarije

Ticket+Travel is officieel aanbieder van tickets en volledig verzorgde reizen naar alle Formule 1 Grand Prix races. Je kunt bij ons zowel losse tickets als meerdaagse reizen per bus of vliegtuig boeken. Natuurlijk zijn jij en je reisgenoten verzekerd van plaatsen naast elkaar op de tribune. Moedig Max Verstappen persoonlijk aan op weg naar een nieuwe wereldtitel!

De Grand Prix van Hongarije is een van de meest populaire races op de Formule 1-kalender. De ticketprijzen zijn er laag in vergelijking met andere Grand Prixs, en de stad Boedapest is een ideale stad voor een korte citytrip.


Daarnaast is de Hungaroring een uniek circuit, dat nauwelijks te vergelijken is met andere banen. Als toeschouwer heb je vanwege de komvorm van het circuit een uniek panoramazicht. Nergens kun je zoveel van de race zien als tijdens de GP van Hongarije.


Daarnaast zorgen de vele Duitsers, Finnen en Nederlanders op de tribune voor een uitgelaten sfeer. De zomerse temperaturen maken je Formule 1-reis compleet!


Alles wat je moet weten voor jouw reis naar de Hungaroring

Op deze pagina vind je alle informatie om je optimaal voor te bereiden op je Formule 1-reis naar de Grote Prijs van Hongarije. Zo vertellen we je hoe je naar het circuit reist, wat de beste tribunes zijn en welke andere plekken je in Boedapest zeker moet bezoeken. Op deze pagina vind je alle informatie om je optimaal voor te bereiden op je Formule 1-reis naar de Grote Prijs van Hongarije. Zo vertellen we je hoe je naar het circuit reist, wat de beste tribunes zijn en welke andere plekken je in Boedapest zeker moet bezoeken. 

  • Over de Hungaroring
  • Winnaars van de Grand Prix van Hongarije
  • Je weg vinden op de Hungaroring
  • Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Hongarije
  • Dingen om te doen in Boedapest en Mogyoród

Over de Hungaroring

De Hungaroring is een uniek circuit, enkel vergelijkbaar met Monaco. Het is het traagste en krapste circuit op de kalender. De rechte stukken zijn erg kort, waardoor het lastig is om in te halen. De afgelopen jaren zijn er enkele bochten veranderd, waardoor inhaalmanoeuvres meer kans van slagen hebben. De vele bochten en de zomerhitte maken het voor de coureurs een fysieke uitputtingsslag. Want voor deze baan, waar de ene bocht de ander snel opvolgt, is een enorme concentratie vereist. De ene coureur vindt de Hungaroring een geweldige uitdaging, anderen vervloeken het.

Historie van de Formule 1 Grand Prix Hongarije

Aan het begin van de jaren tachtig wilde Bernie Ecclestone graag een Grand Prix achter het ijzeren gordijn organiseren. Daarbij hoopte hij stiekem op de Sovjet-Unie. Het werd echter Hongarije, wat op zich vrij logisch was. Niet alleen wat Hongarije het meest liberale land van het Oostblok, maar ook had het land een lange traditie van autoraces. In 1936 werd er al eens een Grand Prix verreden.

Het was de bedoeling dat er een stratencircuit georganiseerd zou worden. De Hongaarse regering besloot echter een nieuw circuit aan te leggen. In oktober 1985 werd begonnen met de bouw, en acht maanden later werd het circuit al geopend. Nog nooit is er zo snel een circuit uit de grond gestampt als in Hongarije. Enkele maanden na de opening vond de eerste Grote Prijs van Hongarije plaats. Sindsdien staat de GP onafgebroken op de WK-kalender, en is daarmee uitgegroeid tot een van de meest traditionele banen in de Formule 1.

Lay-out en bijzonderheden Hungaroring

De Hungaroring wordt ook wel spottend een ‘Mickey Mouse’-circuit genoemd. Die naam dankt het aan de korte lengte (4381 meter) en smalle baan. De baan heeft weinig rechte stukken en bestaat vooral uit veel langzame bochten. Daardoor zijn er nauwelijks mogelijkheden om in te halen. Daarom heeft de baan ook de bijnaam ‘Monaco zonder gebouwen’. Niet ten onrechte, want auto’s die goed presteren in Monaco, doen het meestal ook goed in Hongarije.

Vanaf de start loopt de baan bergafwaarts, waarna de eerste (haarspeld)bocht volgt. Dit is een van de beste plekken om een inhaalmanoeuvre toe te passen. Niet voor niets werd in 2003 de aanloop naar de bocht verlengd, om meer actie mogelijk te maken.
Daarna gaat het bergafwaarts naar bocht 2, waar flink moet worden geremd. Vaak verkijken coureurs zich in deze bocht, remmen te laat, en verliezen de ideale lijn.

Ook de bochten 8 en 9 vereisen opperste concentratie. Als bocht 8 te snel wordt genomen, is het onmogelijk om daarna bocht 9 in een ideale lijn te nemen. Het komt ook hier op opperste concentratie aan om beide bochten precies goed aan te snijden.

Een hoogtepunt zijn ook de bochten 10, 11, 12 en 13, die elkaar snel opvolgen en auto’s nauwkeurig links-rechts-links-rechts moeten draaien.
Bocht 14 tenslotte is de laatste bocht, waarbij het ook belangrijk is de goede lijn te behouden en vol gas het rechte stuk bij de start/finish op te rijden.

Wat een grote rol speelt is de stoffigheid van het circuit. Door de komvorm van de Hungaroring wordt er door de wind veel stof opgeblazen. Dit heeft invloed op de banden, waardoor deze eerder gewisseld moeten worden. Ook de zomerhitte is een belangrijke factor. Daardoor raken auto’s vaak oververhit en vallen er meer wagens uit dan gemiddeld tijdens een GP-race.

Als toeschouwer moet je echt rekening houden met de hitte. Aangezien de Grote Prijs van Hongarije altijd hartje zomer wordt verreden, lopen de temperaturen vaak flink op. Je zult je echt goed moeten beschermen tegen de zon. Zelfs op de overdekte tribune ben je niet volledig veilig voor de warmte.

Winnaars van de Grand Prix van Hongarije

  • Lewis Hamilton wist liefst acht keer te winnen op de Hungaroring*. Zijn eerste winst behaalde hij in 2007, de laatste in 2020. Ook Michael Schumacher (viermaal) en Ayrton Senna (drie zeges) waren meerdere malen succesvol.
  • Lewis Hamilton wist liefst acht keer te winnen op de Hungaroring*. Zijn eerste winst behaalde hij in 2007, de laatste in 2020. Ook Michael Schumacher (viermaal) en Ayrton Senna (drie zeges) waren meerdere malen succesvol.
  • Vier coureurs wisten de GP van Hongarije twee keer op rij te winnen: Nelson Piquet, Ayrton Senna, Jaques Villeneuve en Mika Hakkinen. Alleen Lewis Hamilton slaagde er in de GP driemaal achtereen te winnen: in 2018, 2019 en 2020. 
  • Coureurs uit Groot-Brittannië wisten de GP van Hongarije liefst 13 maal te winnen. Zesmaal zegevierden er Brazilianen en Duitsers.
  • McLaren-coureurs waren het meest succesvol tijdens de GP van Hongarije. De renstal won 11 Grand Prixs op de Hungaroring, gevolgd door Renault (7) en Ferrari (7).
  • De snelste ronde staat op naam van Lewis Hamilton. De Engelsman reed in 2020 een rondetijd van 1.16.627. 
  • Tweemaal behaalde een coureur de wereldtitel op de Hungaroring. In 1992 was het Nigel Mansell, in 2001 Michael Schumacher.
  • Nooit won er een Hongaar de GP van Hongarije. Niet zo gek, want in de geschiedenis van de Formule 1 kennen we slechts één Hongaar: Zsolt Baumbartner. In 2003 maakte hij zijn Formule 1-debuut tijdens de GP in zijn thuisland, maar haalde helaas niet de finish. In 2004 eindigde hij als vijftiende.

*   Alle gegevens zijn bijgewerkt tot en met het seizoen van 2022.

Je weg vinden op de Hungaroring

Bij Ticket+Travel kun je terecht voor diverse soorten tribunekaarten. Ook hebben wij een beperkt aantal parkeerkaarten, waarmee je de auto vlak bij het circuit kwijt kunt.

Zowel de auto, het vliegtuig als het openbaar vervoer zijn prima opties om naar Boedapest te reizen.

Vanaf zowel Amsterdam als Eindhoven gaan er directe vluchten naar Boedapest. De vliegtijd is twee uur en tien minuten. Het Ferihegy International Airport ligt op zo’n 25 kilometer buiten Boedapest.

De bus doet er heel wat langer over, maar is dan ook een stuk voordeliger. Reken wel op een reistijd van minstens 22 uur.

Dagelijks rijden er vanaf Amsterdam zo’n 16 treinen, die - inclusief overstap - ongeveer 19 uur doen over de 1145 kilometer. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper de kaartjes zijn.

Hoe bereik je het circuit?

De Hungaroring ligt in de gemeente Mogyoród, op zo’n twintig kilometer van Boedapest.

Om vanaf het centrum van Boedapest naar de Hungaroring te reizen moet je rekening houden met een reistijd van 60 tot 90 minuten. Je komt er via een combinatie van metro, trein en pendelbus. Dat lijkt een hele opgave, maar valt heel erg mee. Verdwalen is onmogelijk, want je kunt gewoon de meute volgen.

Met het openbaar vervoer

  • Vanaf het centrum van Boedapest pak je metrolijn M2 naar de eindhalte, Örs Vezér Tere. De rit duurt ongeveer 20 minuten.
  • Na aankomst verlaat je het station en steek je over naar het treinstation, dat ook Örs Vezér Tere Dit kost je slechts één minuut.
  • Er zijn twee perrons op het station: één voor lijn H8 en één voor H9. Je gaat naar het eerste perron en neemt trein H8 naar Gödöllo. Na 22 minuten stap je uit bij station Kerepes.
  • Vanaf treinstation Kerepes rijden er gratis pendelbussen naar de Hungaroring. Deze pendelbussen rijden op vrijdag (07.00-14.00 uur), zaterdag (07.00-16.00) en zondag (07.00-15.00) naar het circuit, en leveren je af bij Gate 3. Er rijden op deze dagen ook pendelbussen terug van het circuit naar het treinstation, van ca. 16.00 tot 20.00.

Met de taxi

Vanzelfsprekend is de taxi een stuk sneller. Vanaf het centrum van Boedapest reis je in ongeveer 30 minuten naar het circuit. Reken op een prijs van ongeveer €40. Vanaf het vliegveld betaal je ongeveer €60. Let er wel op dat je een officiële taxi hebt, zoals 6x6 Taxi. Zo weet je zeker dat je niet teveel betaalt.

Met de auto

Vanaf Boedapest neem je de snelweg M3. Vervolgens neem je afslag 23 richting Mogyoród. De Hungaroring staat hier goed aangegeven. Reken op een rit van ongeveer 25 minuten. Je hebt in Hongarije wel een vignet nodig om de snelweg te gebruiken. Voor een week betaal je ongeveer €10. De pas is gewoon verkrijgbaar bij de tankstations.

 

Adresgegevens Hungaroring

Hungaroring

Hungaroring út 10

2146 Mogyoród

Hongarije

Tribunes op de Hungaroring

Een reis naar de Grand Prix van Hongarije boek je niet voor de vele spectaculaire inhaalacties. Toch is dit voor de racefan een topcircuit. Nergens in de Formule 1 heb je zo’n uitstekend panoramazicht op de baan. Dit komt ten eerste omdat het circuit vrij kort is, en je de auto’s dan ook heel vaak ziet langskomen. Daarnaast ligt het circuit in een kom, waardoor je op sommige plekken wel 80% van de baan kunt zien. Ook zijn de tickets nog eens een van de goedkoopste in het Formule 1-seizoen, en is de sfeer er geweldig. Van oudsher komen er veel Duitsers en Finnen naar de Hungaroring, en kregen zij de laatste jaren gezelschap van duizenden Nederlanders. Samen zorgen zij voor een heerlijke sfeer rond de baan.

Houd er wel rekening mee dat de temperatuur geregeld oploopt tot boven de dertig graden. Je zult voldoende water moeten drinken, en jezelf moeten beschermen tegen de felle zon. Zorg dus in elk geval voor een hoofddeksel.

De tribunes op de Hungaroring zijn verdeeld in vier prijscategorieën: Bronze, Silver, Gold en Super Gold. Bijna alle tribunes bevinden zich op het rechte stuk langs de start/finish. De belangrijkste uitzondering zijn de ‘Bronze’ tribunes.

Gold 1, Gold 2 en Super Gold

Deze drie tribunes bevindt zich ter hoogte van de start/finishlijn Deze drie tribunes bevindt zich ter hoogte van de start/finishlijn 

  • Tribune Gold 1 heeft het beste zicht op de voorste wagens bij de startopstelling. Je zit er met je neus bovenop wanneer de wagens in gereedheid worden gebracht voor de race, en zit op de eerste rij bij de start en finish. Ook de prijsuitreiking is hier het best te volgen.
  • Tribune Gold 2 biedt eveneens een uitstekend zicht op de grid en het podium. Het legt het nèt af tegen Gold 1 omdat de zicht op de voorste rijen iets minder is. 
  • De Supergold Tribune heeft het beste zicht op de pits, en is ook nog eens overdekt. Dat is een belangrijk voordeel, aangezien de Hongaarse zomers behoorlijk warm zijn. Ook is deze tribune wat hoger, waardoor je meer van de rest van de baan ziet. Het zicht op de startopstelling is hier wel minder dan op de Gold 1 en Gold 2 tribunes. 

Gold 3 en 4

Deze twee tribunes bevinden zich bij bocht 1. Dit is met afstand de beste plek om in te halen, vooral omdat het aan het eind van de DRS zone ligt.
Op Gold 3 en Gold 4 ben je daarom verzekerd van de meeste actie op het circuit.
Doordat de tribunes op een verhoging staan, kun je de actie zowel vóór, in als ná de bocht volgen. Gold 3 heeft het beste zicht op het rechte stuk voor de bocht, terwijl Gold 4 een beter zicht heeft op de bocht zelf. Voor het maken van foto’s is tribune 4 het meest geschikt. Kaarten zijn altijd snel uitverkocht.

De Red Bull Tribune

Recent is deze naam toegekend aan de bocht, en hij is erg in trek bij Max Verstappen-fans, ook al omdat hij dicht bij de oranje-camping ligt. Je hebt hier het beste zicht op het tweede deel van het startveld bij de start en het deel rond de laatste bocht van het circuit. De tribune ligt dan ook dicht bij de Silver 3 en Silver 4 tribune.

Silver 1 en 2

Deze tribunes staat langs het lange rechte stuk, na de laatste bocht. Silver 1 staat het dichtst bij de startopstelling en de pits. Bij Silver 2 zit je dichter bij de laatste bocht.

Silver 3 en 6

Deze twee tribunes liggen bij de laatste bocht, waar de wagens weer het rechte start/finish stuk opdraaien. Dit is een belangrijke bocht, waarbij coureurs proberen de ideale lijn te pakken. Daarmee maken ze al een begin om straks in bocht 1 een inhaalpoging te kunnen doen. Ook kun je hier bij de start de laatste startrijen goed zien. En met wat geluk ben je ook getuige van een paar gedurfde inhaalacties. De Silver 6 tribune is vrij recent toegevoegd en doet vooral dienst als Oranje-tribune.

Silver 4

Deze tribune ligt bij de tribunes Silver 1 en 2 en de Red Bull Tribune. Silver 4 is echter verhoogd, waardoor je een beter zicht hebt op de bochten in het laatste deel van het parcours. Ook bevind je je hier dicht bij de F1 Fan Zone. Deze tribune is dan ook te prefereren boven de andere Silver tribunes.

Silver 5 tribune

Dit is een tribune die een beetje eenzaam bij het rechte stuk tussen bocht 11 en 12 staat. Hier zie je de wagens met hoge snelheid langsrijden, en heb je tevens zicht op de laatste reeks bochten. De tribune staat tussen de algemene toegangsgebieden, waardoor de sfeer er top is.

Bronze 1 en 2

De Bronze tribunes zijn de enige die niet bij het lange rechte stuk bij de start liggen, maar aan de overkant van het circuit. Dit zijn de goedkoopste tickets, en ze bieden zicht op bocht 5 (tribune 2) en bocht 6 en 7 (tribune 1). Bronze 1 verdient de voorkeur. Je zult op deze plek geen inhaalmanoeuvres meemaken, maar wel kunnen genieten van auto’s op absolute topsnelheid. Het voordeel is dat hier veel algemene toegangsgebieden zijn, waar je kunt rondlopen en de race vanaf diverse plekken kunt bekijken. Je kunt dan altijd weer terugkeren naar je tribuneplaats om even op adem te komen.

Algemene toegangskaarten

In plaats van een plek op de tribune kun je er ook voor kiezen om algemene toegangskaarten te kopen. Je kunt vanaf bocht 6 naar bocht 13 lopen. De heuvel rond bocht 9 en 10 is het meest populair; vooral voor het maken van foto’s.

Er zijn voor het raceweekend ook 3 Corner Tickets te koop. Hierbij zit je elke race dag op een andere tribune.

 

Rondleidingen

Er worden vanaf het voorjaar geregeld rondleidingen georganiseerd op de Hungaroring, waarbij je toegang krijgt tot veel ruimtes die normaal gesproken verboden toegang zijn voor de racefan.

Met de Track Tour-rondleiding krijg je een goed beeld hoe het er aan toe gaat tijdens een Formule 1- weekend. Je bezoekt de baan en de paddock, en kunt zelf het podium beklimmen voor een fraaie foto. In het beeldenpark naast de hoofdingang kun je alle wereldkampioenen van de afgelopen jaren bewonderen. De prijs voor de rondleiding bedraagt HUF 3900 (ongeveer 10 euro) en vooraf reserveren is noodzakelijk.

 

Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Oostenrijk

De Hungaroring staat bekend als een circuit met weinig inhaalmogelijkheden, vergelijkbaar met Monaco. En daardoor zou er weinig actie te beleven zijn op het ‘Mickey Mouse’-circuit. Ten onrechte, blijkt als je de geschiedenis van de GP van Hongarije bekijkt. Inhalen is niet eenvoudig, maar enkele grootheden hebben bewezen dat dit wel degelijk mogelijk is. Zo zorgde Nelson Piquet hier voor een van de mooiste inhaalmanoeuvres in de geschiedenis van de Formule 1. En Max Verstappen toonde aan dat zelfs een imposante inhaalrace mogelijk is. Een terugblik op drie historische races.

Grand Prix van Hongarije 1986

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=znIo2dvaVas

De GP van 1986 was een unieke gebeurtenis. Voor het eerst vond er een Formule 1-race plaats achter het ijzeren gordijn. De aandacht vanuit de media was dan ook overweldigend. Ook in Hongarije zelf konden de mensen niet wachten om de race in levende lijve mee te maken. Zo’n 200.000 toeschouwers kwamen af op het spektakel. Daarmee werd de GP meteen de best bezochte race in de geschiedenis van de Formule 1. En de aanwezigen werden niet teleurgesteld.

De WK-stand was na 10 races ongemeend spannend. Nigel Mansell, Ayrton Senna, Nelson Piquet en Alain Prost stonden dicht op elkaar.
In de kwalificatie was Senna de snelste, en pakte pole position met in zijn kielzog de andere drie favorieten. De Nederlander Huub Rothengatter reed zijn 25e Grand Prix. Een feestje werd het niet, want hij viel al in de tweede ronde uit met een probleem aan de radiator.

Vervolgens was de menigte getuige van een meesterlijk gevecht tussen de Brazilianen Senna en Piquet. De laatste stal de show met een van de mooiste inhaalmanoeuvres in de geschiedenis van de Formule 1. In de 57e ronde had Senna de beste lijn te pakken in de binnenbocht. Piquet wist echter via de buitenkant van de bocht langszij te komen en de kop te pakken. Een briljante actie waar nog steeds over wordt nagepraat.
Vanwege de regel dat een GP slechts twee uur mocht duren, werd de race één ronde voor het geplande einde beëindigd. Piquet won voor Senna en Mansell. Prost viel uit met pech en zakte weg in de WK-stand. De Fransman zou in de laatste vijf races van het seizoen echter zoveel punten scoren dat hij alsnog de wereldtitel behaalde.


Grand Prix van Hongarije 1990

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=3CdZ018fxfs

De GP van 1990 werd de race van Thierry Boutsen. De Belg baarde een jaar eerder opzien door voor Williams-Renault twee Grand Prixs te winnen.
In 1990 waren McLaren en Ferrari oppermachtig, en ging de race om de wereldtitel vooral tussen de grote rivalen Ayrton Senna en Alain Prost.

Maar op de Hungaroring ging de pole position voor het eerst dit jaar niet naar McLaren of Ferrari. Boutsen stuntte met een snelste tijd en begon voor het eerst in zijn carrière op pole position. De Belg slaagde erin van begin tot eind de eerste plek vast te houden. Vlak achter hem probeerde Ayrton Senna alles om de eerste plek te veroveren, en zo zijn voorsprong op de uitgevallen Prost te vergroten. Maar wat de Braziliaan ook probeerde, Boutsen hield de deur dicht en won voor de laatste maal een Grand Prix. Zijn voorsprong op Senna was slechts 0,288 seconden. Helaas voor de Belg was een Grand Slam hem niet gegund, omdat zijn teamgenoot Riccardo Patrese de snelste ronde van de dag reed.

Dit weekend was het vooralsnog de laatste keer dat een Belgische coureur het podium besteeg. Na de gouden jaren van Jacky Ickx en Thierry Boutsen is het nooit meer echt goed gekomen met onze Zuiderburen. De carrières van o.a. Jerome D’Ambrosio en Stoffel Vandoorne leverden geen WK-punten op.

Grand Prix van Hongarije 2022

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=iEUTaC6Rb0Y

Voor Red Bull is de Hungaroring nooit een perfect circuit geweest. Na de winst van Daniel Ricciardo in 2014 had de winst er nooit meer ingezeten. En ook in 2022 leek er geen eer te behalen voor de renstal. De wagen van Red Bull was dit jaar juist sterk op het rechte stuk, maar op de Hungaroring zijn deze stukken te kort om in te kunnen halen. Na een dramatische kwalificatie startte Verstappen op de tiende plek, Pérez zelfs vanaf plaats 11. Daarmee was de kans op succes op deze baan zo goed als verkeken.

De wedstrijd werd echter legendarisch. Verstappen haalde een kunststukje uit, door in de eerste ronde al drie wagens te passeren. Halverwege de race zat hij de leiders Leclerc en Russell al op de hielen. Niet voor de eerste keer dit jaar maakte Ferrari een tactische blunder; ditmaal met de bandenkeuze. Niet veel later snelde Verstappen Leclerc voorbij. Heel even leek het nog fout te gaan, toen Verstappen spinde en de kop weer aan Leclerc moest laten. Maar een paar ronden later herstelde hij zijn fout en passeerde de Monegask met groot gemak. De overwinning kwam geen moment meer in gevaar, en daarmee pakte Verstappen zijn eerste zege in Hongarije. De Mercedessen van Hamilton en Russell eindigden als tweede en derde. Leclerc zakte teug naar de zesde plek. Daardoor ging Verstappen na deze laatste race voor de zomerbreak ruim aan de leiding in de WK-stand. Met 80 punten voorsprong op Leclerc kon de titel hem nauwelijks meer ontgaan.

Dingen om te doen in Boedapest en Mogyoród

 

De Hungaroring ligt op zo’n twintig kilometer afstand van de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Een geweldige stad, die niet voor niets erg populair is bij toeristen. De vele bezienswaardigheden houden je met gemak enkele dagen zoet. Zo vind je hier liefst 225 musea. Houd je meer van het nachtleven, dan kun je je hart ophalen in de vele bars en discotheken. We hebben enkele hoogtepunten voor je op een rij gezet.

Heb je echter geen zin of tijd om rond de Grote Prijs in Boedapest te verblijven, dan kun je natuurlijk ook in Mogyoród zelf blijven. Het plaatsje met zo’n 6000 inwoners telt behalve de Hungaroring nog een aantal bezienswaardigheden die je in een ochtend of middag kunt bezoeken. 

 

Mogyoród

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=hVjVuvq8UDA

Szent László lookout Chapel

Op nog geen twintig minuten loopafstand van het circuit vind je deze fraaie kapel annex uitzichttoren. De afgelopen jaren was de fraaie kapel verwaarloosd, maar onlangs is een langdurige renovatie afgerond. In de kapel zelf vind je een beeld van St. László, een voormalige koning en volksheld van Hongarije. Boven bevindt zich een observatiedek, vanwaar je een prachtig uitzicht op de omgeving hebt. Naburige dorpjes, bergen en natuurlijk de Hungaroring zijn vanaf hier goed te zien. Ook staan er banken en tafeltjes, waarmee het een prima plek is voor een picknick. Een ideale trip die je in anderhalf uur kun doen. Mocht je ook nog willen zwemmen; tussen de Hungaroring en de kapel bevindt zich het Aquarena waterpark met een groot aantal glijbanen.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=0AKgQDKrULI

Bear Sanctuary

Op zo’n zeven kilometer afstand van het circuit bevindt zich het beren opvangcentrum.    Met een taxi ben je er binnen 20 minuten, of je kiest voor een wandeling van circa anderhalf uur. Beren die in slechte omstandigheden leefden, zijn met hulp van de Wereldorganisatie voor de bescherming van dieren (WSPA) naar dit gebied verplaatst. Bezoekers kunnen hier de dieren van dichtbij bekijken in een natuurlijke omgeving, waar ze in bomen kunnen klimmen en zwemmen. Inmiddels is het park uitgebreid met wolven, wasberen en neusberen. Ook is er een speeltuin en worden er gratis lezingen en presentaties gegeven. In het park kunnen potten met verse groenten en fruit worden gekocht, waarmee je de beren kunt voeren. Het park is elke dag geopend van 08.00 tot 19.00 uur. Kaartjes kosten HUF 2500 (€6,50) voor volwassenen en HUF 1900 voor jongeren. Ook zijn er familiekaarten.

Boedapest

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=a01uKNLK1eM

Het Széchenyibad

Hadden we al gezegd dat het flink warm kan worden tijdens het GP-weekend? En dat de baan nogal stoffig is? Het is dan ook geen slecht idee om je schoon te spoelen in een van de vele thermale baden in Boedapest. Het Széchenyibad, in het centrale stadspark gelegen, is het grootste kuuroord van Europa. Het complex is gebouwd in een prachtige neobarokke stijl, en beschikt over drie buitenbaden. Het water is afkomstig uit bronnen die honderden meters diep liggen, met temperaturen tussen de 26 en 38 graden. Na afloop voel je je dan ook als herboren. Ook bezit het complex een restaurant en diverse sauna’s. Het Széchenyibad is doordeweeks geopend van 07.00 tot 19.00 uur, in het weekend van 09.00 tot 20.00. Reken op een toegangsprijs van ongeveer €25.

 

Het Vissersbastion

Een van de bekendste bouwwerken van Boedapest is het sprookjesachtige Vissersbastion. Dit fraaie gebouw met zijn zeven karakteristieke torens is overigens pas iets meer dan een eeuw oud. Het werd destijds gebouwd om de omgeving van de nabije Matthiaskerk wat meer grandeur te geven. Deze 13e eeuwse kerk is ook zeker een bezoek waard. Vanaf het bastion heb je een geweldig uitzicht over de Donau, het beroemde parlementsgebouw en de wijk Pest. Met name door dit panorama is het monument uitgegroeid tot een van de belangrijkste toeristische attracties. De gangen van het bastion bieden fraaie doorkijkjes, en er is ook een terras waar je wat kunt drinken.

 

Rondvaart over de Donau

De stadsdelen Boeda en Pest worden gescheiden door de rivier de Donau. Elf bruggen verbonden de beide delen, waarvan de Kettingbrug de mooiste is. Veel bruggen worden ‘s avonds fraai verlicht. Dit is dan ook hét moment om een rondvaarttocht over de Donau te maken. Een uur lang kun je genieten van een groot aantal bezienswaardigheden die langs de rivier liggen. Zo kun je onder anderen het Koninklijk Paleis, de Gellért-heuvel en de fraaie concertzaal Vigadó bewonderen. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want die ligt rond de €10, vaak inclusief een gratis drankje. Aan boord bevindt zich een bar waar je nog wat extra drankjes kunt aanschaffen. Vervolgens kun je in een van de vele restaurantjes genieten van een heerlijk diner.