DIVERSE RACES 2025 IN DE VERKOOP BEKIJK ONS AANBOD

Formule 1 Oostenrijk - 29 juni 2025

Grand Prix Oostenrijk

  1. vr 27 juni - zo 29 juni 2025

    Tickets Grand Prix Oostenrijk

    Vanaf: € 169,00
  2. 5-daagse reis
    do 26 juni - ma 30 juni 2025

    Hotel F1 Oostenrijk 4 nachten halfpension 26 juni t/m 30 juni 2025+circuittransfer per bus vrijdag/zaterdag/zondag

    Vanaf: € 699,00
  3. 4-daagse reis
    vr 27 juni - ma 30 juni 2025

    Hotel F1 Oostenrijk 3 nachten halfpension 27 juni t/m 30 juni 2025+circuittransfer per bus zaterdag/zondag

    Vanaf: € 599,00

3 producten

Formule 1-reis Oostenrijk Red Bull Ring

Boek eenvoudig en snel jouw F1-reis naar Oostenrijk

Ticket+Travel is officieel aanbieder van tickets en volledig verzorgde reizen naar alle Formule 1 Grand Prix races. Je kunt bij ons zowel losse tickets als meerdaagse reizen per bus of vliegtuig boeken. Natuurlijk zijn jij en je reisgenoten verzekerd van plaatsen naast elkaar op de tribune. Moedig Max Verstappen persoonlijk aan op weg naar een nieuwe wereldtitel!

De Red Bull Ring staat bekend als de thuisbaan van Red Bull Racing en Max Verstappen. Hoewel Zandvoort er sinds 2021 is bij gekomen, blijft deze baan een favoriet bij Nederlandse racefans. De tribunes zijn dan ook grotendeels oranje gekleurd. Het circuit staat garant voor veel spanning en sensatie. Het is een echt rijderscircuit, waar op topsnelheid wordt gereden en goed kan worden ingehaald. Een ideale baan dus voor Verstappen, die hier al vier keer een GP wist te winnen. De prachtige ligging, midden tussen de bossen en de Oostenrijkse Alpen, maakt het helemaal af. Veel bezoekers verblijven op één van de vele campings rond het circuit, zodat er een echte festivalsfeer ontstaat. Vrij logisch dus dat de GP van Oostenrijk een van de meest geliefde Formule 1-races is.


Alles wat je moet weten voor jouw reis naar de Red Bull Ring

Op deze pagina vind je alle informatie om je optimaal voor te bereiden op je Formule 1-reis naar de Grote Prijs van Oostenrijk. Zo vertellen we je hoe je vanuit Nederland naar het circuit reist, wat de beste tribunes zijn en welke andere plekken rond het circuit je zeker moet bezoeken. Op deze pagina vind je alle informatie om je optimaal voor te bereiden op je Formule 1-reis naar de Grote Prijs van Oostenrijk. Zo vertellen we je hoe je vanuit Nederland naar het circuit reist, wat de beste tribunes zijn en welke andere plekken rond het circuit je zeker moet bezoeken. 

  • Over de Red Bull Ring
  • Winnaars van de Grand Prix van Oostenrijk
  • Je weg vinden op de Red Bull Ring
  • Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Oostenrijk
  • Dingen om te doen in Spielberg en Steiermark

Over het Circuit Red Bull Ring

De Red Bull Ring is een relatief nieuw circuit. Hoewel er op deze plek al in 1970 een GP werd verreden, is de huidige baan pas in 2011 geopend. Sinds 2014 is de Formule 1 weer neergestreken in Oostenrijk. Al snel is de baan uitgegroeid tot een van de meest populaire banen ter wereld. Naast de Formule 1 wordt sinds 2016 ook de MotoGP verreden op de baan, die daarnaast dienst doet als testbaan voor de wagens van Red Bull Racing. Ook de Rolling Stones en AC/DC hebben er de laatste jaren opgetreden. Bezoekers van de GP zijn unaniem zeer tevreden over de organisatie tijdens het weekend. Parkeermogelijkheden, eetgelegenheden en sanitaire voorzieningen zijn allemaal uitstekend geregeld.

Historie van de Formule 1 Grand Prix Oostenrijk

Tegenwoordig staat de GP van Oostenrijk goed bekend. De baan is razendsnel en de tienduizenden Nederlanders zorgen voor een geweldige sfeer. Daarmee is het een van de meest populaire Grand Prixs in de Formule 1. Toch is de geschiedenis van deze GP er één van 12 ambachten en 13 ongelukken.

De GP van Oostenrijk bestaat sinds 1963, en staat sinds 1964 op de Formule 1-kalender. Die race werd gewonnen door de Italiaan Lorenzo Bandini, en werd gehouden op het Zeltweg Luchthaven Circuit. In navolging van Silverstone was hier een circuit aangelegd op een voormalige legerbasis. De keiharde betonnen ondergrond zorgde echter voor veel problemen, waarbij de meeste auto’s grote schade opliepen. Na de Formule 1-race van 1968 werd de baan dan ook al gesloten. Zeltweg werd teruggegeven aan Defensie en is momenteel in gebruik als militair vliegveld onder de naam Fliegerhorst Hinterstoisser.

Gelukkig was het daarmee niet gedaan met de GP van Oostenrijk, want men was al begonnen met de aanleg van de Österreichring, vlak tegenover de oude baan. Deze Österreichring was op tijd klaar voor de GP van 1970. Het was een echt snelheidscircuit met een lengte van zes kilometer. Tot 1987 werden er onafgebroken 18 GP’s verreden, waarbij alle snelheidsrecords werden verbroken. Alain Prost was het meest succesvol met drie overwinningen. Maar in 1987 ging het meerdere keren fout tijdens de start van de race. Het circuit werd als te gevaarlijk betiteld en van de Formule 1- kalender verwijderd.

Pas tien jaar later keerde de GP van Oostenrijk weer terug. Het circuit was verkort tot 4318 meter, ging terug van 18 naar 10 bochten en de veiligheid werd flink verbeterd. Vanwege sponsorverplichtingen stond het circuit van 1997 tot 2003 bekend als de A1 ring. Men draaide echter grote verliezen, en in 2003 was het voor de derde maal gedaan met de GP van Oostenrijk. Daarmee leek het lot definitief bezegeld.

In 2005 echter werd het circuit gekocht door Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz. Hij wilde het circuit opknappen en samen met andere investeerders de GP terug naar Oostenrijk halen. Daarnaast zou het circuit een testbaan worden voor het race- en motorteam van Red Bull Racing. Aanvankelijk leek het plan uit te lopen op een grote mislukking. Er waren protesten van omwonenden en een grote investeerder trok zich terug. Omdat er al deels was begonnen met de sloop, konden er voorlopig helemaal geen races meer worden gehouden. Het duurde jaren voordat er een goedkopere versie van de plannen werd uitgevoerd. Pas in 2011 opende de Red Bull Ring zijn deuren. In 2014 was het eindelijk zover en keerde de Formule 1 terug in Oostenrijk. Met de successen van Sebastian Vettel en Max Verstappen werd de GP vooral erg populair bij Duitse en Nederlandse racefans. De 105.000 kaarten zijn dan ook altijd snel uitverkocht, waarbij bijna de helft wordt verkocht aan Max Verstappen-fans. Zolang Verstappen in de Formule 1 actief is, zal de Red Bull Ring dan ook zonder problemen op de Formule 1-kalender blijven staan.

Lay-out en bijzonderheden Red Bull Ring

Met een lengte van slechts 4.318 kilometer is de Red Bull Ring een van de kortste circuits in de Formule 1. Dat betekent dat er liefst 71 rondes moeten worden gereden. Als toeschouwer zie je de auto’s hier liefst 27 keer vaker voorbij komen dan op het circuit van Spa-Francorchamps.
Een tweede pluspunt zijn de hoogteverschillen op het circuit en de hoge tribunes. Daardoor heb je vanaf alle plekken een goed zicht op een groot deel van het parcours.

Voor coureurs is de Red Bull Ring een buitengewoon lastig circuit. Het korte circuit kent enkele lange rechte stukken en tien lastige bochten. Elke fout leidt hier ogenblikkelijk tot kostbaar tijdverlies. Daarnaast maken de hoogteverschillen op het circuit het extra moeilijk. Je moet bocht na bocht precies de juiste lijn volgen om een zo scherp mogelijke tijd neer te zetten.

Het circuit telt tien bochten, waarbij vooral de bochten 1, 3, 4 en 10 kans bieden om in te halen. Vanaf de start rijden de coureurs eerst een stuk omhoog, waarna een scherpe eerste bocht opdoemt, de Niki Lauda bocht. Deze biedt een uitstekende mogelijkheid om in te halen.
Hierna voeren de wagens de snelheid op, om zo snel mogelijk door bocht 2 te gaan. Bovenop de heuvel biedt bocht 3 de beste kans op een nieuwe inhaalpoging. Vooral Verstappen heeft in deze bocht vaak toegeslagen.
Na de vierde bocht kan de rest van de baan vrijwel helemaal op topsnelheid worden gereden. Bocht 10 biedt nog een mooie mogelijkheid tot inhalen, omdat hier ruimte is voor twee auto’s naast elkaar.

Winnaars van de Grand Prix van Oostenrijk

  • De GP van Oostenrijk is sinds 1964 op vier verschillende banen verreden. Van 1964 tot 1968 op Zeltweg, van 1969 tot 1987 op de Österreichring, van 1997 tot 2003 op de A1-Ring, en sinds 2014 op de Red Bull Ring. De laatste drie banen liggen allen op dezelfde locatie.
  • Drie coureurs wisten de GP van Oostenrijk driemaal te winnen.* Dat zijn de Zwitser Jo Siffert, Alain Prost en natuurlijk Max Verstappen. In feite won de Nederlander de race al viermaal. In 2021 won hij namelijk ook de GP van Steiermark op de Red Bull Ring.
  • Drie coureurs stonden al vijfmaal op het podium in Spielberg: David Coulthard, Valtteri Bottas en Max Verstappen.
  • Ferrari-coureurs waren het meest succesvol tijdens de GP van Oostenrijk. Zevenmaal wonnen de Italianen de race, gevolgd door McLaren met zes zeges en Mercedes met vijf keer winst.
  • De snelste ronde staat op naam van Carlos Sainz jr. In 2020 reed de Spanjaard een ronde van 1.05.619.
  • In 2021 was Max Verstappen de eerste coureur die een Grand Slam behaalde op het circuit. Dit houdt in: starten vanaf pole position, de race winnen, van begin tot eind voorop liggen en ook nog eens de snelste ronde rijden.
  • Slechts eenmaal werd de GP gewonnen door een Oostenrijker. Dat was natuurlijk Niki Lauda, die in 1984 namens McLaren zegevierde op de Ö
  • Alle gegevens zijn bijgewerkt tot en met het seizoen van 2022.

Je weg vinden op de Red Bull Ring

Bij Ticket+Travel vind je geheel verzorgde reizen naar de GP van Oostenrijk, inclusief de vliegreis. Je kunt er ook voor kiezen om zelf het vervoer te regelen. Wij regelen dan je hotel en de toegangstickets. Je vind je hier informatie over hoe je bij het circuit kunt komen. Ook vertellen we je alles over de verschillende tribunes op de Red Bull Ring. Zo kun je een goede keuze maken wat betreft welke tribune het best bij jouw wensen past.

Hoe bereik je het circuit?

De Red Bull Ring ligt in het kleine plaatsje Spielberg, midden in de Oostenrijkse Alpen, op 200 kilometer van Wenen. Dit is dus geen grote stad die de beschikking heeft over een vliegveld of een treinstation. Desondanks is Spielberg vanuit Nederland prima bereikbaar. Zowel het vliegtuig, het openbaar vervoer als de auto zijn goede opties om naar de GP van Oostenrijk te reizen.

Met het vliegtuig

Vliegen vanuit Nederland is een goede optie. De internationale luchthaven van Wenen ligt op ongeveer 200 kilometer afstand van de Red Bull Ring, en wordt ook gebruikt door budgetmaatschappijen als EasyJet en Ryanair. Je reist vervolgens met het openbaar vervoer in zo’n drie uur naar het circuit.

Dagelijks rijden er 73 treinen van de luchthaven naar het centraal station van Wenen, Wien Bahnhof. Deze rit duurt slechts zestien minuten en kost je zo’n €5.
Vanaf Wenen reis je vervolgens verder met de trein.

Graz (op 90 kilometer) en Klagenfurt (100 kilometer) liggen dichterbij het circuit, maar hebben geen verbinding met luchthavens in Nederland en België. Je zult dan nog eens moeten overstappen, en meer tijd kwijt zijn.

Met de trein

Het dichtstbijzijnde treinstation is in Knittelfeld, dat op zes kilometer afstand ligt van de Red Bull Ring. Dit station is verbonden met de meeste grote steden in Oostenrijk. Vanaf Wien Bahnhof rijdt er elk uur een trein naar Knittelfeld, die er 2 uur en 27 minuten over doet.

Vanaf station Knittelfeld rijdt lijnbus 846 je in twintig minuten naar het circuit. Ook rijden er tijdens het Formule 1-weekend gratis pendelbussen tussen het station en de Red Bull Ring.

Met de bus

In Oostenrijk zelf rjjden er vanaf zo’n 150 locaties regionale en express shuttles van en naar de Red Bull Ring. Vanaf grote plaatsen als Wenen, Salzburg en Klagenfurt rijden er alleen op zondag expressbussen van en naar het circuit. Reken op ongeveer €24 voor een retourtje. Meer informatie over deze bussen vind je op de site van het circuit.

Met de auto

De Red Bull Ring is vrij goed te bereiken met de auto. Je zult er echter aardig wat tijd voor moeten uittrekken. Zonder tussenstops zul je ongeveer elf uur over de ruim 1000 kilometer doen. Je rijdt voornamelijk over de A3 richting Passau. In Oostenrijk zelf gaat de A3 over in de A8. Bij knooppunt Wels neem je de A9 richting Graz. Vervolgens verlaat je bij St. Michael (Obersteiermark) de autobaan en neem je de S36 richting Spielberg. Vanaf hier staat de Red Bull Ring duidelijk aangegeven. Je hebt voor Oostenrijk wel een vignet nodig om op de snelwegen te rijden. Dit vignet kost €9,60 voor tien dagen en is verkrijgbaar bij de ANWB.

Adresgegevens Circuit de Barcelona-Catalunya

Project Spielberg GmbH & Co KG
Red Bull Arena Straße 1
A-8724 Spielberg
Oostenrijk

Tribunes op de Red Bull Ring

We hebben het al eerder gezegd: er zijn nauwelijks circuits waar je zo’n goed panorama-zicht hebt als op de Red Bull Ring. Door de hoogteverschillen zie je hier veel meer van de baan dan bij andere Grand Prix-banen. Het is aan jou of je de voorkeur geeft aan het zicht op de pits, de actie in een bepaalde bocht of de sfeer tussen de Max Verstappen-fans. Je hebt op de Red Bull Ring de keuze uit de volgende tribunes.

De Start Finish Grandstand

De hoofdtribune bevindt zich op het rechte stuk tussen de start en finishlijn. Vanzelfsprekend is dit de beste plek om de start en het eind van de race te zien, alsmede de prijsuitreiking. De duurste zitplaatsen bevinden zich in de vakken D tot en met N. Deze plekken in het midden bieden namelijk het beste zicht op de pits. De plekken aan de zijkant zijn wat goedkoper. Zorg dat je zo hoog mogelijk zit, dan heb je ook een goed zicht op een groot deel van de rest van de baan. Dit is ook de plek om geweldige foto’s te maken. De hoofdtribune is ook nog eens overdekt. Als je echter vooral voor de actie tijdens de race komt, dan kun je beter voor een andere tribune kiezen.

De Steiermark Grandstand (Sud-West)

De Steiermark Tribüne is de duurste tribune van het hele complex. Dat is niet voor niets, want vanaf hier heb je een uniek zicht op grote delen van de baan. De tribune bevindt zich precies bij bocht 1. Je ziet hier de wagens van het rechte stuk de eerste bocht induiken, en kunt goed zien hoe ze hun weg in de tweede en derde bocht vervolgen. Daarmee zit je op de eerste rang bij het meest interessante deel van de baan. Ook heb je ook een uitstekend zicht op de uitgang van de pits. De Steiermark Tribune ligt dicht bij de fanzone, met zijn uitgebreide catering. Als we toch nog een nadeel moeten bedenken: de tribune is niet overdekt. En: er zijn alleen drie-dagen kaarten beschikbaar voor deze tribune.

Red Bull Grandstand

De Red Bull Grandstand is de grootste tribune op het circuit, en ligt tussen bocht 1 en 2. Vanaf hier heb je een geweldig zicht op het meest interessante deel van het circuit. Vak A is het duurst, waarna de kaartjes steeds goedkoper worden tot aan vak K, waar je tussen bocht 1 en 2 zit. De vakken L tot en met P liggen weer dicht bij de tweede bocht. Het voordeel van de middelste plekken is dan weer dat je een goed zicht hebt op de bochten 4 en 5. Maar waar je ook zit op deze tribune: het uitzicht is fenomenaal en wijds. Ook zit je hier dicht bij de F1 fanzone. 

Grandstand T3 (Nord)

Tribune 3 bevindt zich bij de derde bocht, en bestaat uit de vakken A tot en met D. Het is een van de nieuwste tribunes op het circuit. Door de verhoging waarop deze tribune staat heb je een geweldig panorama-uitzicht op de baan en de prachtige omgeving. Daarnaast is de vlakbij gelegen bocht 3 ook nog eens een van de beste plekken om in te halen. Samen met de Center Grandstand is dit een echte Max Verstappen-tribune, en wordt daarom ook wel de Max Verstappen Premium tribune genoemd. Kaarten worden exclusief in Nederland verkocht.

De Schönberg Grandstand

Een andere toplocatie is de Schönberg Grandstand. Deze ligt tussen bocht 3 en 4. Vooral bocht vier staat garant voor veel actie. Na deze bocht mogen coureurs hun DRS activeren en volgen er prachtige duels op het rechte stuk na de bocht. Omdat de tribune op een heuvel staat, heb je ook nog eens een uitstekend zicht op de rest van de baan.

De Center (Mitte) Grandstand

Deze tribune staat precies tegenover de Red Bull-tribune, en is bekend vanwege het grote stierenbeeld dat zich erboven bevindt. Je hebt hier een geweldig zicht op de bochten 5 en 6, want deze tribune staat heel dicht op de baan. Daarnaast kun je ook genieten van het stuk weg tussen bocht 1 en 2. Dit is de tribune die tijdens het weekend dienst doet als Max Verstappen-tribune. Verwacht hier dus duizenden in het oranje geklede Nederlanders en een geweldige sfeer.

Grandstand T8

Deze tribune is in 2022 toegevoegd om aan de groeiende vraag naar kaarten te voldoen. Je kijkt uit op de bochten 7 en 8. Dit is een van de snelste stukken van het circuit, vlak voor de laatste bocht.

Grandstand T9 en T10

Deze twee tribunes zijn ook twee recente aanwinsten langs het parcours. Je hebt hier een uitstekend zicht op de laatste twee bochten van het parcours, de Jochen Rindt en T10 bocht. Tribune T9 geeft een beter zicht op de bochten, terwijl tribune T10 ook nog een goed zicht geeft op het rechte stuk bij de start/finishlijn.

Algemene toegangskaarten

In plaats van een plek op de tribune kun je er ook voor kiezen om algemene toegangskaarten te kopen. De Red Bull ring biedt van alle Formule 1-circuits misschien wel de beste algemene plaatsen, en dat voor een relatief lage prijs. De heuvels, die ook dienen als natuurlijke geluidswal, bieden een uitstekend zicht op grote delen van het parcours. Ook staan overal grote schermen waarop de race te volgen is. Vooral de plekken bij bocht 2, 3, 9 en 10 zijn erg gewild. Met een verrekijker, deken om op te zitten en bescherming tegen zon en regen ben je verzekerd van een geweldige ervaring.

Bijzondere tickets

Bij Ticket+Travel kun je ook terecht voor bijzondere tickets.
Zo kun je bij ons kiezen voor het 3 Corner ticket, waarbij je op vrijdag, zaterdag en zondag steeds op een andere tribune plaatsneemt. Daarnaast is er een beperkt aantal exclusieve VIP-tickets in de Red Bull Racing Paddock Club. Deze bevindt zich direct boven de pitlane, zodat je een perfect zicht hebt op de start en finish. Je geniet van gratis eten en drinken en ontmoet het Red Bull Racing team in de garagebox. Vanzelfsprekend zijn deze unieke kaarten snel vergeven.

Rondleidingen

Wat is er leuker dan zelf achter de schermen te kijken van de Red Bull Ring, en toegang te krijgen tot de ruimtes die normaal voor het publiek gesloten zijn? In Spielberg is het mogelijk om rondgeleid te worden op de racebaan. Ook bestaat de optie om zelf rond te racen op het circuit!

De Red Bull Ring Tour

Met de Red Bull Ring Tour krijg je een rondleiding achter de schermen van het circuit. In anderhalf uur bezoek je samen met een gids het Media Center, de VIP-lounges en de Race Control. In de Red Bull Wing vind je een voertuigententoonstelling, en kun je alles vragen wat je wilt weten. Neem in elk geval voldoende geld mee voor je bezoek aan de fanshop. Hier kun je kleding, accessoires en unieke items van zowel Red Bull Racing als AlphaTauri vinden. Uitblazen doe je in het Wing Café.

De rondleidingen worden gegeven in het Duits, Engels en Italiaans.

De prijs bedraagt €19 per persoon, en €9 voor kinderen onder de 15 jaar, studenten en mindervalide bezoekers. Jongeren onder de zes jaar hebben gratis toegang. Ook is er een gezinskaart van €45 voor twee volwassenen en maximaal drie kinderen.

Om een plaats te boeken dien je contact op te nemen via de website van de Red Bull Ring.

Zelf racen op het circuit

Heb je genoeg gespaard, dan zijn er diverse mogelijkheden om zelf achter het stuur te kruipen en het ronderecord op de Red Bull Ring wat scherper te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld het circuit een half uur lang onveilig maken in een Porsche 718 Cayman GT4. De prijs bedraagt €415. Daarvoor krijg je eerst een instructie en ga je daarna het parcours op met een professional aan je zijde. Op de website van de Red Bull Ring vind je nog tientallen andere mogelijkheden op en rond de baan, variërend van een chauffeursopleiding tot offroad buggy rijden.

Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Oostenrijk

Met een reis naar de Grote Prijs van Oostenrijk ben je verzekerd van een geweldige wedstrijd. Het razendsnelle parcours en de vele mogelijkheden tot inhalen zorgen immers altijd voor spektakel. We brengen een aantal gedenkwaardige races in herinnering. Via een race op de Österreichring en de A1 Arena eindigen we met een recente race op de Red Bull Ring.

Grand Prix van Oostenrijk 1987

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=BwH_TWYKueU


Totale chaos, een betere kwalificatie is er niet te vinden voor de Grand Prix van Oostenrijk 1987. Zodanig zelfs, dat de FIA na afloop verklaarde dat de baan niet geschikt was als Formule 1-circuit. De Österreichring werd onmiddellijk van de kalender geschrapt.
Het ging eigenlijk al mis tijdens de training. Een hert, geschrokken van het gebulder, strak de baan over en werd aangereden door Stefan Johansson. Het dier overleefde het niet en de wagen lag volledig in de kreukels. De Zweed zelf kwam er ondanks de zware crash wonderbaarlijk goed vanaf en kon zondag zelfs starten.

Op zondag ontstond er bij de start een enorme crash, waardoor de race meteen werd afgevlagd. De tweede start eindigde zelfs in een totale ravage. Nigel Mansell, die vanaf de tweede positie was begonnen, had problemen met zijn koppeling en kroop als een slak over het asfalt. Achter hem moest worden afgeremd op de smalle baan, waardoor er een enorme botsing ontstond. Twaalf auto’s werden het slachtoffer van deze kettingbotsing.
Met een vertraging van twee uur kon de GP daarna pas echt beginnen. Bij de derde startpoging reden veel coureurs in een reservewagen. Mansell won uiteindelijk de race, voor Nelson Piquet, Teo Fabi en Thierry Boutsen. De winnaar kwam er overigens niet zonder kleerscheuren vanaf. Tijdens het vieren van de overwinning stootte Mansell zijn hoofd hard tegen een viaduct, wat hem een enorme bult opleverde. Na deze Grand Prix duurde het maar liefst tien jaar voor Oostenrijk terugkeerde op de Formule 1- kalender.

 

Grand Prix van Oostenrijk 2002

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=HgQz9-xmi4c


De één na laatste GP op het A1 Circuit zal de geschiedenis in gaan als ‘de grote Ferrari-schande’. De Grote Prijs van Oostenrijk was in 2002 de zesde race van het seizoen. Vier van de vijf vorige races waren gewonnen door Michael Schumacher. Daarmee had de Duitser al een behoorlijke voorsprong opgebouwd op zijn jongere broer Ralf en op Juan Pablo Montoya.

Ook deze race werd volledig overheerst door de Ferrari’s van Rubens Barrichello en Michael Schumacher. Bij het ingaan van de laatste ronde kon de Braziliaan de winst nauwelijks meer ontgaan, met ruim een seconde voorsprong op zijn teamgenoot. Vlak voor de finish kreeg Barrichello echter de opdracht om zijn teamgenoot te laten winnen. Zo kon Schumacher het maximale aantal punten scoren voor het kampioenschap. Het leidde tot een absurd einde van de race. Barrichello moest vlak voor de finishlijn flink afremmen om de Duitser alsnog te laten passeren. Tot grote woede van het publiek, dat de Ferrari coureurs bij de prijsuitreiking op een fluitconcert trakteerde. Op het podium gaf Schumacher de winnaarstrofee aan zijn teamgenoot, maar het leed was al geleden. Het voorval op het podium leidde tot een boete van liefst 1 miljoen dollar voor Ferrari, Schumacher én Barrichello. Wel liet de FIA weten dat Ferrari met deze actie de reglementen niet had overtreden. Het incident leidde er wel toe dat teamorders, ‘die de raceuitslag verstoorden’, met ingang van het nieuwe seizoen zouden worden verboden ..

Grand Prix van Oostenrijk 2022

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=TJYgC5aEhUc


In 2022 ging Max Verstappen voor zijn 5e winst op zijn thuisbaan. In 2018 en 2019 had de Nederlander er gewonnen. En in 2021 werden er zelfs twee GP’s verreden op het circuit, nadat vanwege de coronapandemie enkele circuits waren geschrapt. De tweede race werd verreden onder de naam Grote Prijs van Steiermark. Verstappen won beide races, die een week na elkaar werden afgewerkt.

Ook in 2022 leek alles op rolletjes te lopen. Na tien races leidde de Nederlander in de WK-stand, met een flinke voorsprong op Sergio Pérez en Charles Leclerc. Op de zaterdag won Verstappen de sprintrace, en pakte daarmee weer acht punten. Het leverde hem ook pole position op voor de race van zondag. Wel leek er een probleem te zijn na de nieuwe updates die de auto had gekregen. De banden van Verstappen sleten een stuk sneller dan die van Ferrari-concurrenten Leclerc en Sainz.

En dat bleek tijdens de GP zelf een onoverkomelijk probleem. Verstappen hield bij de start de kop, maar werd na 12 rondes ingehaald door Leclerc. Twee keer kwam de Monegask met achterstand uit de pits, maar steeds weer wist hij Verstappen te passeren. Door de snelle slijtage zag Verstappen zijn kansen in rook opgaan. Ook de Ferrari van Sainz leek hem nog te gaan passeren, maar Sainz moest naar de kant toen de vlammen uit zijn motor sloegen. Zo won Leclerc de GP van 2022, voor Verstappen en Lewis Hamilton. De snelste ronde leverde Verstappen wel een bonuspunt op, maar Leclerc verkleinde zijn achterstand tot 38 punten. Daarmee was het na deze race nog niet gedaan in de strijd om de wereldtitel.

Dingen om te doen in Spielberg en Steiermark

 

De Red Bull Ring ligt in het plaatsje Spielberg, in de deelstaat Steiermark. Dit is de groenste regio van Oostenrijk, waar liefst 60% van het gebied bestaat uit bos. Rondom het circuit vind je kleine plaatsen als Fohnsdorf, Seckau en Zeltweg. Een prachtig gebied, waar je talloze campings vindt. Hiervan wordt dan ook gretig gebruik gemaakt door de Formule 1-fans.

 

Naast het bijwonen van de GP van Oostenrijk biedt de directe omgeving meer dan genoeg vermaak om je enkele dagen bezig te houden. Een geweldige natuur, prachtige uitzichtpunten en indrukwekkende musea. En dat allemaal binnen een straal van tien kilometer rond de Red Bull Ring. De volgende attracties moet je zeker bezoeken tijdens je verblijf in Spielberg.

 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=7vWS8uk4Nws

 

Het Militair Luchthavenmuseum in Zeltweg

 

Dit militair luchtvaartmuseum ligt vlakbij de Red Bull Ring. Je vindt hier een grote verzameling van historische vliegtuigen en voertuigen van de luchtmacht. Ook uniformen, pilotenkleding en allerlei apparatuur worden hier tentoongesteld. Als echte Formule 1-fanaat mag je deze locatie niet missen. Op de landingsbaan naast het museum begon het allemaal voor de Grote Prijs van Oostenrijk. Hier werden namelijk van 1963 tot en met 1968 de eerste Grand Prix verreden. Daarna werd het gesloten wegens de onveiligheid. Als je er toch bent is het leuk om deze historische plek te bezoeken. Het museum zelf is geopend van 23 april tot en met 26 oktober, van dinsdag tot en met zondag van 09.00 tot 17.00 uur. De prijs bedraagt slechts €3. Op de eerste zondag van de maand heb je zelfs gratis toegang.

 

 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=ivyl5fzBSaY

 

Wandelen in de Oostenrijkse Alpen

 

We zeiden het al, de omgeving van de Red Bull Ring is prachtig. Geen enkel circuit ligt op zo’n droomachtige locatie. Je kunt je probleemloos terugtrekken van het gebulder op het circuit en even verderop genieten van de rust.

Een hoogtepunt in de directe omgeving is de Sillweger Aussichtswarte. In het nabijgelegen dorpje Fohnsdorf, op zes kilometer van de Red Bull Ring, kun je vanaf het centrale plein een wandeling maken. Via een soms wat steil maar schitterend wandelpad loop je in een half uur naar het uitkijkpunt. Op ruim 900 meter hoogte vind je hier een houten huisje en een uitkijkplatform. Vanaf deze idyllische plek heb je een geweldig zicht op de Seetaler Alpen en het dal.

 

Een ander hoogtepunt is de Turm in Gebirge, zo’n zeven kilometer van het circuit verwijderd. In zo’n anderhalf uur loop je via de Tremmelberg naar deze wonderschone uitkijktoren. Vanaf de 42 meter hoge toren heb je zelfs een mooi uitzicht op een groot deel van het circuit van de Red Bull Ring. De toegang bedraagt slechts €2. Heb je last van hoogtevrees, dan is deze toren wellicht iets te hoog voor je. 

 

 

IMAGE: https://www.youtube.com/watch?v=pkTXdQyvknE

 

Mijnbouwmuseum Fohnsdorf

 

Het gebied rond de Red Bull Ring was sinds de 17e eeuw een mijnbouwgebied. Hier bevond zich de diepste bruinkoolmijn ter wereld. Met gevaar voor eigen leven dolven de mijnwerkers hier honderden jaren kolen. In Fohnsdorf zijn enkele fraaie overblijfselen te zien, zoals de 3600 pk stoommachine en de indrukwekkende 47 meter hoge boortoren. Onder leiding van een oud-mijnwerker krijg je hier alles te horen over deze tijd. Het Bergbaumuseum Fohnsdorf ligt op zeven kilometer van de Red Bull Ring. Reserveren is verplicht, aangezien het museum alleen kan worden bezocht met een gids. De rondleidingen vinden dagelijks plaats om 09.00, 11.00, 13.00 en 15.00 uur en duren anderhalf uur.

 

 

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=N9ZVncWQzlk

 

Hotel restaurant GSchlössl Murtal

 

Niet verder vertellen, maar tijdens de Grote Prijs van Oostenrijk is dit het hotel waar Max Verstappen verblijft. Opvallend genoeg slaapt hij meestal in kamer 13. Ook Sebastian Vettel slaapt hier graag. Tijdens hun verblijf dineren de coureurs gewoon in de eetzaal. Wat let je om hier het avondmaal te gebruiken? Het hotel staat bekend om zijn uitstekende lokale keuken. Geniet van fiakergulasch, Wiener Schnitzel of Seetaler lam. De keuken is geopend van 14.00 tot 22.00 uur. Je zult er wel vroeg bij moeten zijn met je reservering. Wil je er helemaal een feest van maken, dan blijf je ook gewoon slepen in dit fraaie landhuis.