DIVERSE RACES 2025 IN DE VERKOOP BEKIJK ONS AANBOD

Formule 1 Spanje - 1 juni 2025

Grand Prix Spanje

  1. vr 30 mei - zo 01 juni 2025

    Tickets Grand Prix Spanje

    Vanaf: € 209,00
  2. 5-daagse reis
    do 29 mei - ma 02 juni 2025

    5 Daagse vliegreis Formule 1 Spanje per Transavia vanaf Rotterdam (circuitbezoek (vr/za/zo) op basis van HALFPENSION 3* hotel Malgrat de Mar (29 mei t/m 2 juni 2025)

    Vanaf: € 1.099,00
  3. 4-daagse reis
    vr 30 mei - ma 02 juni 2025

    4 Daagse eigen vervoerreis Formule 1 Spanje op basis van HALFPENSION 3* hotel te Malgrat de Mar (30 mei t/m 2 juni 2025)+circuittransfer zaterdag/zondag

    Vanaf: € 339,00
  4. 4-daagse reis
    vr 30 mei - ma 02 juni 2025

    4 Daagse eigen vervoerreis Formule 1 Spanje op basis van HALFPENSION 4* hotel te Santa Susanna (30 mei t/m 2 juni 2025)+circuittransfer zaterdag/zondag

    Vanaf: € 399,00
  5. 5-daagse reis
    do 29 mei - ma 02 juni 2025

    5 Daagse eigen vervoerreis Formule 1 Spanje op basis van HALFPENSION 3* hotel te Malgrat de Mar (29 mei t/m 2 juni 2025)+circuittransfer vrijdag/zaterdag/zondag

    Vanaf: € 449,00
  6. 5-daagse reis
    do 29 mei - ma 02 juni 2025

    5 Daagse eigen vervoerreis Formule 1 Spanje op basis van HALFPENSION 4* hotel te Santa Susanna (29 mei t/m 2 juni 2025)+circuittransfer vrijdag/zaterdag/zondag

    Vanaf: € 529,00

6 producten

Formule 1-reis Spanje Barcelona-Catalunya

Boek eenvoudig en snel jouw F1-reis naar Spanje

Ticket+Travel is officieel aanbieder van tickets en volledig verzorgde reizen naar alle Formule 1 Grand Prix races. Je kunt bij ons zowel losse tickets als meerdaagse reizen per bus of vliegtuig boeken. Natuurlijk zijn jij en je reisgenoten verzekerd van plaatsen naast elkaar op de tribune. Moedig Max Verstappen persoonlijk aan op weg naar een nieuwe wereldtitel!

Met een bezoek aan de Grand Prix van Spanje ben je getuige van een van de beste circuits ter wereld. Het Circuit de Barcelona-Catalunya is namelijk een van de meest gevarieerde circuits in de Formule 1. Een lang recht stuk waarop de wagens op topsnelheid komen, gevolgd door interessante hoogteverschillen en een enorme diversiteit aan bochten. De coureurs moeten hier dan ook het maximale uit hun auto en hun technische vaardigheden halen. Langs het 4,6 kilometer lange parcours vind je een groot aantal tribunes, die zonder uitzondering een geweldig uitzicht op de race bieden. De stralende zon en de bruisende stad Barcelona maken je Formule 1-trip compleet. Daarbij bestaat er een grote kans dat Max Verstappen er met de winst vandoor gaat. De Nederlander won immers al meerdere keren op het circuit. Bij Ticket+Travel kun je terecht voor de allerlaatste kaarten.


Alles wat je moet weten voor jouw reis naar Barcelona

Op deze pagina vind je alle informatie om je optimaal voor te bereiden op je Formule 1-reis naar Spanje. Zo vertellen we je hoe je naar het circuit kunt reizen, wat het uitzicht op de diverse tribunes is en welke andere interessante plekken je in Barcelona zeker moet bezoeken. 

  • Over het Circuit de Barcelona-Catalunya
  • Winnaars van de Grand Prix van Spanje
  • Je weg vinden op het Circuit de Barcelona-Catalunya
  • Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Spanje
  • Dingen om te doen in Barcelona

Over het circuit Barcelona-Catalunya

Circuit de Barcelona-Catalunya werd in 1991 geopend, en maakte meteen deel uit van de Formule 1-kalender. De GP van Spanje bestaat echter al veel langer. Daarbij speelde Barcelona altijd al een centrale rol. De eerste WK-wedstrijd Formule 1 vond al plaats in 1951.

Historie van de Formule 1 Grand Prix Spanje

De Grote Prijs van Spanje heeft een veel langere geschiedenis dan het Circuit de Barcelona-Catalunya. Al in 1951 werd de eerste Grote Prijs van Spanje voor het WK Formule 1 verreden. Dat gebeurde ook al in Barcelona, op het Circuito de Pedralbes. Maar vier jaar later werd het circuit alweer verlaten. Dat gebeurde na de vreselijke ramp bij de 24 uur van Le Mans. Daarbij vonden een coureur en 82 toeschouwers de dood. De veiligheidseisen in de racesport werden daarop flink aangescherpt. Het ouderwetse stratencircuit van Pedralbes kon daar niet aan voldoen. Het circuit werd gesloten en enkele jaren later zelfs afgebroken. Daarmee verloor Spanje zijn Formule 1-race.

In 1968 keerde de Formule 1 terug naar Spanje. Ditmaal werd de race om beurten verreden op het Circuit Jarama in Madrid en Parque Montjuïc in Barcelona. In 1975 ging het op Montjuïc echter volledig mis. Bij een crash kwamen vier toeschouwers om het leven. Daarop werd het circuit onmiddellijk in de ban gedaan. Tot 1981 werd de Spaanse GP alleen nog verreden in Madrid. Maar na dat jaar verdween ook Jarama van de Formule 1-kalender. Het 3,8 kilometer lange circuit werd te kort bevonden voor de moderne races. Wederom was het voorbij met de Grote Prijs van Spanje.

Een derde poging startte in de jaren tachtig. Er werd een nieuw circuit gebouwd vlakbij Sevilla, het Circuito Permanente de Jerez. In 1985 werd het nieuwe circuit Jerez geopend in de provincie Cádiz. Vanaf 1986 kon hier wederom de GP van Spanje worden verreden. In 1991 verloor het circuit echter de strijd om de GP te organiseren van het nieuwe Circuit de Catalunya. Sindsdien vindt de Grote Prijs van Spanje onafgebroken plaats in Barcelona.

Lay-out en bijzonderheden circuit Barcelona-Catalunya

In 1991 werd het nieuwe Circuit Catalunya gebouwd. Er was geld beschikbaar vanwege de Olympische Spelen die een jaar later in Barcelona zouden plaatsvinden. Op het nieuwe circuit vond de start en finish van de Olympische wielertijdrit plaats.

Het Circuit de Barcelona-Catalyunya kent een geweldig parcours, met veel afwisseling.

Daardoor wordt het in de winter jaarlijks door alle renstallen gebruikt als testcircuit, zodat men kan nagaan of de nieuwe wagens klaar zijn voor het nieuwe seizoen. Zo wordt vaak opgemerkt dat ‘een auto die het op dit circuit goed doet, overal goed werkt’. Ook het aangename klimaat maakt het circuit tot een ideale testlocatie. Vaak wordt deze GP gebruikt door de diverse renstallen om upgrades uit te voeren.

Circuit de Barcelona-Catalunya is een echt allround racecircuit, met een lengte van 4, 675 kilometer en zestien bochten. Het eerste gedeelte van het parcours is snel, het eind een stuk technischer en langzamer. Tijdens de GP worden er 66 ronden gereden. Rond het parcours is plaats voor liefst 140.700 toeschouwers.

De ronde begint met een lang recht stuk van liefst 830 meter lengte. Daarmee is dit een van de langste rechte stukken op de Formule 1-kalender. Dat betekent dat de auto’s hier een maximale snelheid ontwikkelen.

Vervolgens moet er hard worden geremd om de eerste bocht te nemen. Deze bocht, bekend als ‘Elf’, is meteen de meest spectaculaire van het circuit. Het is de meest populaire bocht om in te halen. Deze krappe bocht zorgt ook vaak voor spins of een botsing vlak na de start. Voor de GP van 2023 is de grindbak in deze bocht uitgebreid om de veiligheid te vergroten.

Als deze eerste bocht overwonnen is resten er nog vijftien bochten, allen enorm gevarieerd. Bochten met een grote remzone, met een lange radius, extreme snelle bochten en een bochtig stratencircuit-achtig stuk aan het eind. Zo is de tweede bocht, Renault genaamd, liefst 350 meter lang en daardoor moeilijk te nemen.

De tiende bocht, La Caixa, is behoorlijk lastig. Coureurs komen hier na een lang recht stuk aan met snelheden tot de 300 km/u, en moeten deze bocht nemen met zo’n 80 km/u. De remzone voor deze bocht is dan ook de moeilijkste van de baan.

De bochten in het laatste deel van het parcours zijn vrij langzaam. In 2007 werden de chicanes van bocht 14 en 15 toegevoegd, waardoor de coureurs niet meer op volle snelheid richting de laatste bocht konden rijden. Het vergrootte de veiligheid, maar veel coureurs mopperen dat er daardoor niet meer kan worden ingehaald. De organisatie van de Spaanse Grand Prix hoopt de FIA over te halen om de chicane weer uit het parcours te halen, en zo meer spanning te creëren op dit deel van de baan.

Toch is het laatste, technische deel van het parcours nog steeds vrij cruciaal. Zo merkte Sebastian Vettel op dat hier een foutje snel gemaakt is, waardoor coureurs een behoorlijk stuk rondetijd kunnen verliezen.

Het grote nadeel van Circuit de Barcelona-Catalunya is dat er niet veel plekken zijn waar kan worden ingehaald. Daarvoor is vooral de eerste bocht geschikt. Vandaar dat het erg belangrijk is om in de kwalificatie pole-position te halen. Een goed startpositie is vanwege de weinige inhaalmogelijkheden het halve werk.

In 2013 had het Circuit de Catalunya grote financiële problemen, en dreigde het zijn internationale wedstrijden te verliezen. De gemeente Barcelona trad echter toe tot het beheersconsortium van het circuit en kwam met geld over de brug. Sindsdien is de naam Circuit de Barcelona-Catalunya.

Winnaars van de Grand Prix van Spanje

  • Zowel Lewis Hamilton als Michael Schumacher wonnen de GP van Spanje zesmaal.* Zij worden gevolgd door vier coureurs met drie overwinningen: Jacky Steward, Nigel Mansell, Alain Prost en Mika Hakkinen.
  • Lewis Hamilton slaagde erin de GP vijfmaal op rij te winnen: van 2017 tot en met 2021.
  • Max Verstappen won de race tweemaal: in 2016 (tijdens zijn debuut) en in 2022.
  • De renstal van Ferrari is het meest succesvol in Spanje, met in totaal twaalf zeges. De Italianen worden gevolgd door Mercedes (negen), McLaren en Williams (beiden acht zeges).
  • De snelste ronde staat op naam van Max Verstappen. Tijdens de GP van 2021 zette hij een tijd neer van 1.18.149. Daarmee verbrak hij het oude record van Valtteri Bottas.
  • Uniek is dat er in de periode 2007 – 2016 tien verschillende winnaars waren. De meest opvallende was de winst in 2012 van de Venezolaanse coureur Pastor Maldonado. Het zou zijn enige GP-overwinning blijven.
  • Naast de Formule 1-races wordt het circuit sinds 1992 ook gebruikt voor wedstrijden voor het wereldkampioenschap voor motoren. Recordhouder hier is Valentino Rossi, die zevenmaal zegevierde.

*Statistieken bijgewerkt t/m seizoen 2022.

Je weg vinden op Circuit de Barcelona-Catalunya

Het is geen niet moeilijk om het circuit te bereiken en vervolgens de juiste tribune te vinden. Het openbaar vervoer brengt je zonder problemen naar het circuit. En mocht je met eigen vervoer willen reizen, dan heeft het circuit het grootste aantal parkeerplaatsen van alle Formule 1-terreinen. Op het terrein zelf staan alle tribunes duidelijk aangegeven.

Hoe bereik je het circuit?

Het Circuit de Barcelona-Catalunya ligt naast de stad Montmeló, op 32 kilometer afstand van het centrum van Barcelona, en op 18 kilometer van de kust. De verbindingen met zowel eigen vervoer als het openbaar vervoer zijn prima.

Met de auto

Vanaf het centrum van Barcelona rijd je in ongeveer drie kwartier naar het circuit.

Neem weg C-17 (afrit Montmeló), of de tolweg AP-7 (afrit 13, 14 en 15). Afrit 14 en 15 sluiten aan op de weg C-17.

Bij het circuit vind je zo’n 32.000 parkeerplaatsen, in de buurt van de diverse tribunes. Reken op €20 - €25 voor een parkeerkaart voor drie dagen.

Met de trein en bus

Een combinatie van trein en bus is de goedkoopste manier om bij het circuit te komen.

In Barcelona neem je allereerste de forenzentrein van RENFE. Je kunt opstappen op drie verschillende treinstations. Deze liggen allen in het centrum van Barcelona en zijn ook met de metro eenvoudig te bereiken:

  • Estació de Sants (bij Camp Nou)
  • Passeig de Gràcia (bij het Egyptisch museum)
  • El Clot-Aragó (bij het stadspark Gran Glariana)

Hier kun je de lijnen R2 en R2Nord nemen, richting Granollers of Saint Celoni.

Deze treinen stoppen beiden op station Montmélo. De rit naar Montmélo duurt ongeveer 40 minuten en kost je nog geen €5.

Vanaf station Montmélo loop je in ongeveer drie kwartier naar het circuit. Er rijden echter ook voldoende pendelbussen die je voor een paar euro binnen een half uur naar het circuit brengen. In 2022 maakten 75.000 Formule 1-fans gebruik van de trein. Om van het circuit naar Barcelona te komen ontstonden daarom lange wachtrijen en moesten mensen soms uren wachten. De organisatie heeft aangegeven hiervan geleerd te hebben en dit probleem vanaf de GP van 2023 flink te verbeteren.

Met de bus

De bus brengt je sneller naar het circuit dan de trein. Vanaf busstation Barcelona Nord (niet ver van La Sagrada Familia) vertrekt een pendelbus van vrijdag tot en met zondag voortdurend naar het circuit. Je loopt naar de halte van busmaatschappij Sagalés. Die vind je ook door gewoon de vele racefans te volgen. Deze bus rijdt in ongeveer 45 minuten naar het circuit. Reken op €20 voor een retourtje.

Met de taxi

De taxi brengt je in ongeveer 40 minuten van Barcelona naar het circuit. Reken op een bedrag van ongeveer €75. Het is echter lastig om nog een beschikbare taxi te vinden. Zeker op zondag na de race is het bijna onmogelijk om een taxirit van het circuit naar de stad te regelen. De beste plek om bij het circuit een taxi te vinden is bij de Paddock Entrance, tussen Gates 1 en 7.

Adresgegevens Circuit de Barcelona-Catalunya

Circuit de Barcelona-Catalunya

Camino Mas Moreneta

08160 Montmeló

Barcelona

Tribunes op Circuit Barcelona

De Grand Prix van Spanje biedt voor toeschouwers misschien wel de beste kijkervaring in de Formule 1. Verspreid langs het parcours zijn er zes plekken waar de race vanaf tribunes te volgen is. Elke tribune heeft weer zijn eigen unieke voordelen. Houd er wel rekening mee dat de temperatuur kan oplopen tot zo’n 26 graden en de meeste tribunes niet overdekt zijn. Zonnebrand en een hoofddeksel zijn dus verplichtte attributen in je reiskoffer.

Tribunes op het rechte stuk rond de start/finish

  • De hoofdtribune (9.580 plaatsen) bevindt zich bij de start/finishlijn, en heeft dan ook de duurste plaatsen. Het sterke punt van deze tribune is natuurlijk dat je een geweldig zicht hebt op de auto’s die zich klaarmaken voor de start. Daarnaast kun je voortdurend volgen wat er in de pitstraat gebeurt. Twee grote schermen houden je op de hoogte van het verdere wedstrijdverloop. De tribune heeft twee niveaus. Bovenin kun je de activiteiten in de pits goed in de gaten houden en geweldige foto’s maken. Op de lagere ring zit je zo dicht mogelijk op de baan, waardoor je de kracht van de wagens letterlijk in je hele lichaam voelt trillen. De hoofdtribune is overdekt, zodat je goed beschermd wordt tegen de zon.
  • Tribune J staat ook langs het lange rechte stuk. Je zit hier op het deel tussen de startlijn en de eerste bocht. Behalve een goed zicht op de start en de pitstops kun je hier ook de eerste bocht zien, waar de auto’s vol in de remmen moeten. Deze tribune is niet overdekt.

Tribunes rond bocht 1

  • De geel-rood geblokte tribunes E, F en K bevinden zich aan het eind van het lange rechte stuk, dichtbij de eerste bocht. En deze ‘Elf’-bocht is dé bocht waar de coureurs op dit parcours het best kunnen inhalen. Je ziet hier dus eerst de wagens op topsnelheid van het rechte stuk komen, om in de eerste bocht een inhaalpoging te doen. Op tribune F zit je het dichtst bij de bocht.
  • Tribune A ligt, in tegenstelling tot de drie andere tribunes, net ná de eerste bocht. Het voordeel is dat je hier niet alleen zicht hebt op de eerste bocht, maar ook nog een mooi uitzicht hebt op het lange rechte stuk na de start. Een ideale plek om fraaie foto’s te maken.

Tribunes rond bocht 5

De tribunes L en M bevinden zich wat verder op het parcours en bieden een geweldig panorama. Samen met de G-tribune zijn dit dan ook de meest gewilde plekken.

  • Tribune L geeft een goed zicht op de eerste drie bochten. Daarna verdwijnen de wagens achter de tribune en komen weer tevoorschijn wanneer ze de vierde bocht induiken. Tribune M ligt vlak naast de L tribune en biedt zicht op de bochten 5, 6 en 7. 

Tribune bij bocht 8 en 9

  • Halverwege het parcours vind je Tribune N. Je ziet hier de auto’s uit bocht 8 komen, een heuvel beklimmen en daarna de negende bocht in duiken. Verwacht hier geen spannende inhaalmanoeuvres. Wel vind je hier een mooi wijds zicht en een geweldige sfeer.

Tribunes rond bocht 12

  • De tribunes B, C, G en H bevinden zich op het laatste bochtige gedeelte van het parcours. Hier ligt de snelheid wat lager, en dit maakt het dus een prima plek om mooie foto’s te maken. Inhaalacties hoef je hier niet te verwachten, maar het panorama-uitzicht op het parcours is geweldig. Vooral de bovenste rijen van Tribune G bieden een fenomenaal zicht op een groot deel van het circuit. Tribune G is dan ook de meest populaire en meest gewilde plek om de race te bekijken. Doordat de vier tribunes zeer dicht bij elkaar staan heerst hier een geweldige, stadion-achtige sfeer.

Tribune bij de laatste bocht van het parcours

  • Tribune I bevindt zich bij de laatste bocht van het circuit. Deze bocht is enorm belangrijk, want hierna komen de coureurs weer op het lange rechte stuk. Hier moeten ze een zo hoog mogelijke snelheid halen, om straks in bocht 1 in te kunnen halen. En dat begint met het zo perfect mogelijk nemen van deze bocht. Vanaf hier kun je ook in de verte de pitstraat zien. Tribune I heeft nog een extraatje: het is naast de hoofdtribune de enige die overdekt is.

Naast een ticket voor een van de tribunes zijn er ook staanplaatsen. Met een General Admission ticket heb je toegang tot een van de zes grasvelden. Deze bieden allen zicht op het circuit en op grote beeldschermen. Je moet hier wel vroeg zijn om de beste plekken te bemachtigen.

Rondleidingen

Het is ook mogelijk om deel te nemen aan een rondleiding op Circuit de Barcelona-Catalunya. De tours worden meestal gehouden op zaterdag en zondag, van 10.00 tot 12.00 uur. Soms zijn er doordeweeks ook tours. Kijk daarvoor op de site van het circuit.

Tijdens de rondleiding bezoek je onder anderen de Briefing Room, het podium, het Media Center, de VIP Lounge en de Paddock.

Voor de rondleiding meld je je een kwartier voor de tour bij de verkeerstoren bij de hoofdpoort van Toegang West. De prijs bedraagt €16,20 voor volwassenen en €8,10 voor jongeren van 6 tot 15 jaar. Bij online reservering krijg je nog een extra korting.

Meest gedenkwaardige edities Grote Prijs van Spanje

Hoewel het Circuit de Barcelona-Catalunya pas sinds 1991 bestaat, zijn er een groot aantal legendarische Formule 1-races verreden. Zeker Nederlanders hebben de baan na de GP van 2016 in hun hart gesloten. De volgende drie races zijn echte hoogtepunten in de GP-geschiedenis op Circuit de Barcelona-Catalunya.

Grand Prix van Spanje 1991

De Grand Prix van 1991 was de eerste GP die op het splinternieuwe Circuit de Catalunya werd gehouden. Twee weken eerder, bij de inhuldiging van het circuit, bleken er nog een flink aantal kinderziektes te heersen. Zo waren er nergens werkende telefoons, een ramp in het pre-mobiele tijdperk. Ook stromend water bleek niet beschikbaar. 

Na enkele stressvolle dagen bleek op de dag van de GP alles alsnog geregeld te zijn. Dat jaar was het seizoen van Ayrton Senna. Hij had een voorsprong van liefst 24 punten op de nummer 2, Nigel Mansell. De Braziliaan kon deze dag al de wereldtitel pakken, door in elk geval vóór Mansell te eindigen. In de kwalificatie veroverde Gerard Berger pole-position, vóór Mansell en  Senna. Een uur voor de race kwam de regen nog met bakken uit de hemel, maar bij de start was het weer opgeklaard. 

Senna liet duidelijk zijn bedoelingen blijken en passeerde Mansell al meteen na de start. De Brit zakte zelfs naar plaats vier toen de jonge Michael Schumacher hem ook nog eens passeerde. Daarmee leek de wedstrijd gelopen, en de wereldtitel vergeven.

Mansell knokte zich echter terug. Voor 70.00 fans volgde er een fascinerende strijd met Senna. Met 300 kilometer per uur reden beiden geregeld zij aan zij, waarbij de vonken in het rond spatten. De kemphanen weigerden ook maar een centimeter toe te geven.

Senna wist Mansell lang voor te blijven, tot het moment dat hij bij de pitstop een verkeerde bandenkeus maakte. Op zijn harde banden spinde Senna van de baan en viel terug naar de zesde plaats. Berger viel uit met motorpech. Zo greep Mansell de winst, vóór Alain Prost. Senna eindigde als vijfde en moest zijn wereldtitel nog even uitstellen. Die behaalde hij vervolgens alsnog bij de Grote Prijs van Japan.

Grand Prix van Spanje 1996

Wát een spektakel bood deze Formule 1-race, die Michael Schumacher zijn bijnaam ‘The Rainmaster’ opleverde. De race wordt gezien als een van de beste races ooit van de zevenvoudig wereldkampioen.

In tegenstelling tot de meestal zomerse omstandigheden bij de GP van Spanje, kwam de regen ditmaal met bakken uit de hemel. Na de eerste ronde waren al zes van de 23 wagens uitgevallen. Vijf van hen na een botsing, terwijl Eddie Irvine van de baan spinde. Damon Hill, begonnen vanaf pole-position, verloor de kop na twee keer te zijn gespind. Een derde spin in de 12e ronde betekende het einde van de race voor de Brit. Het noodweer zorgde ervoor dat vervolgens óók Johnny Herbert, Gerhard Berger en Jos Verstappen van de baan spinden. Uiteindelijk haalden slechts zes wagens de finish.

De Grand Prix draaide uit op een galavoorstelling van Michael Schumacher. De Duitser was slecht gestart, maar vanaf een zesde plek rukte hij op naar de eerste plaats in de race. Vervolgens reed hij alles en iedereen op grote achterstand door elke ronde drie seconden winst te pakken. Alleen Jean Alesi (op 45 seconden) en Jacques Villeneuve (+48 seconden) werden niet op een ronde achterstand gereden. Het betekende tevens de eerste overwinning van Schumacher in dienst van Ferrari.

Grand Prix van Spanje 2016

 

Voor de Nederlandse racefans was de Grand Prix van 15 maart 2016 de mooiste uit de Formule 1-geschiedenis. Op deze dag maakte Max Verstappen zijn debuut bij Red Bull Racing. Een jaar eerder had de Nederlander zijn Formule 1-debuut gemaakt bij het opleidingsteam Toro Rosso. Daar had Verstappen zoveel indruk gemaakt dat hij dit jaar al na vier races werd overgeheveld naar het paradepaardje van Red Bull Racing.

Iedereen hoopte stiekem op WK-punten, nadat Verstappen in de kwalificatie een vierde tijd had neergezet, maar het werd meer. Verstappen schreef geschiedenis. In de eerste ronde reden de Mercedessen van Lewis Hamilton en Nico Rosberg elkaar van de baan. Daarmee waren de twee grote favorieten gezien. Verstappen rukte op naar de tweede plek, achter Daniel Ricciardo. Na een pitstop van zijn teamgenoot pakte de Nederlander in de 43e ronde de leiding. Er ontspon zich een fel gevecht met Kimi Räikkönen. Verstappen hield zijn hoofd koel en wist de Ferrari van de Fin met slechts zes tienden van een seconde voor te blijven.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 won een Nederlander een Grand Prix! Daarnaast was Max de jongste coureur die ooit op kop had gereden van een Formule 1-race, de jongste die een podiumplek behaalde én de jongste GP-winnaar ooit. Na de race bestempelde racelegende Niki Lauda de Nederlander meteen als ‘een wonderkind en ‘het talent van de eeuw. Max Verstappen bewees dit weekend zich te kunnen meten met de beste coureurs ter wereld.

Dingen om te doen in Barcelona

 

De Grote Prijs van Spanje is uitstekend te combineren met het bezoeken van andere bijzondere attracties in de omgeving. Barcelona is een fantastische stad met unieke bezienswaardigheden. Wandelen op de Ramblas, tapas eten op het strand, genieten van de kunst in het Picasso Museum; het kan er allemaal. Maar ook vlakbij het racecircuit is van alles te beleven. Onderstaande hoogtepunten mag je zeker niet missen tijdens je Formule 1-reis naar het circuit van Barcelona-Catalunya.

Barcelona

Het Circuit de Barcelona-Catalunya ligt op zo’n 26 kilometer afstand van het centrum van Barcelona. Met de auto of taxi ben je er binnen een half uur. In het bruisende centrum van de stad kom je tijd tekort om alle bezienswaardigheden te bekijken.

Zo kun je je Formule 1-reis prima combineren met een bezoek aan Camp Nou, het imposante stadion van FC Barcelona. Met de basic stadiontour bezoek je het enorme clubmuseum, waar je onder anderen alle prijzen kunt bewonderen. Je heb ook een fraai uitzicht op het veld en de tribunes. Kaarten kosten €28 voor volwassenen en €21 voor kinderen. Wil je het hele stadion van binnen zien, zoals de kleedkamers, perskamer en het veld, dan kun je een Players Experience Tour boeken. Inclusief een boek met foto’s genomen tijdens je bezoek betaal je hiervoor €129.

Het strand van Barcelona is ruim vier kilometer lang. Langs de boulevard bevinden zich diverse bars en restaurants. Hier kun je in het zonnetje genieten van verse paella of tapas. Via het centrum van de stad ben je er in een paar minuten met metrolijn 4 (uitstappen bij station Barceloneta).

Het beroemdste bouwwerk van de stad is natuurlijk La Sagrada Familia, de enorme basiliek die ontworpen is door Antoni Gaudi. Al sinds 1882 wordt er aan dit meesterwerk gebouwd. En na zo’n 140 jaar is het bouwwerk eindelijk zo goed als afgerond. Onlangs werden er twee 135-meter hoge torens voltooid en het licht ontstoken. In 2026 moeten de bouwwerkzaamheden zijn voltooid. De Sagrada Familia is dagelijks te bezoeken van 09.00 tot 18.00 uur en kaarten kosten €26 per persoon. Hiermee heb je ook toegang tot de imposante torens. Tickets moeten wel van tevoren online worden gereserveerd.

Bassa de Can Dunyó

Blijf je liever in de buurt van het circuit, maar heb je even behoefte aan natuur en rust? Op zes kilometer van het circuit vind je Bassa de Can Dunyó. Een fraai natuurreservaat met open velden, rietlanden en een vijver. Vanaf de parkeerplaats kun je een vijf kilometer lange wandeling maken. Daarbij kun je tientallen vogels spotten, zoals de ijsvogel, groene specht, raaf, torenvalk, vuurgoudhaan en de kuifleeuwerik. Ook kun je schildpadden, hagedissen, slangen, kikkers en ooievaars treffen. Een heerlijke plek om even weg te zijn van het gebulder van de Formule 1- motoren.

Motorcross Circuit Roccos

Vlak naast het Formule 1-circuit vind je dit geweldige motorcross complex. Er zijn maar liefst zeven verschillende racebanen, waaronder een Crono-Enduro track, Flat Track, Mini Bikes Track en TT Track. Het totale gebied is meer dan 122.000 m² groot. Je kunt er ook een motor huren en een privéles boeken. Vanaf de tribunes kun je de crossers gadeslaan. Op het terrein bevinden zich ook een bar en restaurant.

Masia Restaurant Can Oliver

Wil je tijdens je bezoek aan de GP dineren op een geweldige locatie? Op de Avinguda de la Mare de Déu de Montserrat, op zo’n vijf kilometer van het circuit, vind je dit toprestaurant. Het ligt op een werkelijk prachtige plek, midden tussen de bergen. Het is dan ook erg geliefd als tropuwlocatie. De aangelegde tuinen met fonteinen en prachtige looppaden zijn een lust voor het oog. Het menu is uitgebreid en de service uitstekend. Je zult echter wel ruim op tijd moeten reserveren.